Blog: Blondie gaat naar de rivier #6

Zondag 15 juli, Sunday is Funday

Vandaag vroeg opgestaan zodat we naar Pão de Açuicar konden gaan. Met de bus reden we langs verschillende grote stranden zoals Ipanema, Leblon en Copacabana. Het laatste stuk naar Pão de Açuicar hebben we gelopen. We liepen langs de Universiteit van Rio de Janeiro en langs een school om opgeleid te worden tot militair. Vervolgens waren we aangekomen bij Pão de Açuicar. De tickets hadden we de dag ervoor al besteld via internet, dus die hoefden we alleen op te halen. Letycia had trek in eten dus gingen we op zoek naar een eettentje. Onderweg kwamen we een geschikt tentje tegen. Hier hebben we even gegeten en iets gedronken.

Letycia wilde dat ik iets typisch Braziliaans ging eten. Ze koos Coxinha en Empada. Beide zijn kleine hapjes met kip erin. Op het moment dat wij aan het eten waren, speelden Frankrijk tegen Kroatië in de finale van het Wereld Kampioenschap voetbal. Eigenlijk had Brazilië in de finale moeten staan, maar dat was helaas niet zo.
Wij waren klaar met eten en konden dus terug naar Pão de Açuicar.

Onderweg hele mooie plekjes gezien. Een daarvan is het water met alle bootjes. Na vijf minuutjes lopen waren we weer bij Pão de Açuicar. Met een soort skilift waar tachtig mensen in kunnen gingen we naar de eerste bergtop. Prachtig uitzicht had je hier. Nadat we goed rondgekeken hadden, gingen we met een andere skilift nog hoger naar de tweede bergtop.
Hier zagen we de zon ondergaan en dat was zo mooi! Daarna zijn we weer terug naar de eerste bergtop gegaan. Het was best donker, dus je kon goed zien hoe de stad eruit zag met lichtjes. We moesten een klein stukje over een pad lopen waarvan links en rechts hoge bomen stonden. Er was weinig licht en ik vond het een beetje eng, want ja stel er springt ineens een beest in je nek. De nicht van Letycia vond het daarom best grappig om mij te laten schrikken. Dat was haar goed gelukt, want iedereen schrok.

Volgende skilift naar beneden hadden we een gezellige groep Franse jongens in de lift die heel blij waren dat Frankrijk wereldkampioen was geworden. Beneden aangekomen gingen we naar de bushalte. Het duurde heel lang voor de bus kwam, dus hebben we een taxi geregeld. De taxichauffeur zette ons af voor Copacabana Palace. Vanaf daar hebben we de bus naar huis gepakt. Met de bus reden we langs grote favela’s. Aan het begin van een van de favela’s  stond een groep mensen met een politieauto erbij. Het was voor mijn gevoel al best laat, omdat het zo donker was. Drie minuten later was ik in de bus in slaap gevallen.

Op een gegeven moment hoor ik mijn naam en word ik wakker. We moesten uitstappen en een taxi nemen naar een restaurantje van twee nichten van Letycia. Hier heb ik een hamburger met patat gegeten en Guaracamp gedronken. Guaracamp is een sapje dat ze alleen in Rio de Janeiro hebben. Als toetje moest ik Açai eten. Letycia vertelde mij dat ze het heel lekker vindt. Bij mij viel het ook goed in de smaak. Daarna gingen we weer met de taxi naar huis en zo was er weer een dag voorbij.